Annons:
Etikettdryck
Läst 14396 ggr
Rita-S
2007-10-25 14:19

Hemgjort glögg utan socker och alkohol :)

Jag gjör mitt eget hemgjorda glögg då jag tycker att köpglöggen i sverige inte är god varken med eller utan socker eller rödvin :)
Sedan jag inte är uppvuxen med alkoholglögg är denna då utan alkohol.

Du behöver

0,5 l vatten
1-2 stycker hel kanel, gjärna stora.
1 stort eller två små pomeranskal (var försiktig, för mycket gjör glöggen riktig besk)
4-8 kryddneljikor (dessa kan du gärna slumsa på, det gjör iaf jag! :D)
1-2 kryddmått kardemummakärnor
6dl stärk svart vinbärs-saft utan socker.
6 dl sockerfri äppeljuice.

Varm upp vatten och ha i kryddorna. Vatnet får inte koka men skal hållast så närt kokepunkten som går i minst en timme, gjärna mer för mer smak på glöggen.

Tillsätt så svart vinbär och äppelsaften, och värm upp till kokpunkten igjen. Låt stå värmt i minst en halv timme, sedan silar man bort kryddorna och glöggen är klar för servering!

För dom som vill ha vinglögg kan man ersätta svart vinbärssaft med rödvin, eller tillsätta lite blankt direkt i vid servering. Serverast med mandler och russin för dom som äter kolisar :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
KamillaB
2007-10-25 14:22
#1

mmm det måste jag prova!! =)

Rita-S
2007-10-25 14:22
#2

och perfekt som julklappar med! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Honestyisdead
2007-10-25 15:29
#3

Verkar gott :)

Lullan1
2007-10-25 22:23
#4

Mmm, kanske ska prova? Jag är inte alls så förtjust i glögg, brukar få en ordentlig halsbränna om jag dricker det…

Rita-S
2007-10-25 22:24
#5

samma som min man får av svenska glöggen vet jag, han readerar även på redbull :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

isnornin
2007-10-25 22:26
#6

Jag älskar glögg! Snart är det november, då börjar jag och barnen dricka saftglögg, ummm:)

MVH Isnornin

Annons:
TacoBelle
2007-10-25 22:31
#7

Det ska man kanske prova. Jag dricker bara saftglögg, vinglögg är riktigt äckligt.

Men vad är "nällikor" och vad betyder "slumsa på"?

Rita-S
2007-10-25 22:36
#8

Slumsa på = rundhandat med :D Man kan ta lite mer enn receptet säger

Nellik = en krydda, i detta fall inte malen eller stött utan hel. *hittar bild*
Bild

Det skrivs ju Neljikor på svenska kanske? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

TacoBelle
2007-10-25 22:38
#9

#8 Jaha du menar kryddnejlikor! Glad

Rita-S
2007-10-25 22:38
#10

JA! :D Det menar jag, jisses så fel kan man skriva det ;D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
2007-10-25 22:38
#11

Såh, fixade till i receptet :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

EmmaG
2007-10-28 21:32
#12

Och, en dum fråga måhända =)

Men hur håller man vattnet nära kokpunkten utan att låta det koka? Är det detsamma som att låta ex. en sås sjuda?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Rita-S
2007-10-28 21:37
#13

ja ungefär samma, bara det skal inte bubbla :) Så plattan får stå på typ 3 nånting för att det skall va värmt men inte bubbla (iaf hos mig på min ugn)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
isnornin
2007-11-15 11:19
#14

Rita vilket märke på juicen köper du? el gör du själv?

MVH Isnornin

EmmaG
2007-11-15 12:32
#15

Fler frågor! Haha…

I din egengjorda gör du på 5 dl vatten & 6 dl äppeljuice.
Jag ska småfuska lite & köpt färdiga glöggmixer & blandar med svartvinbärssaft. Är det då lagom om jag slår samman de 2 måtten du har? Alltså att jag gör på 11 dl saft?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Rita-S
2007-11-16 11:44
#16

#15 har ingen aning faktisk, jag har aldrig provat färdiga glöggmixer föruten tomteglögg i norge som man bara blandar en del tomteglögg och 2 delar vatten klart… :)

# 14 jag köpte sådana små paket med saft som man blandar ett paket med 8 dl vatten och får en liter färdig saft nu senast, det fungerade jättebra :) men hemgjort blir nog även bättre gissar jag

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Snuttenuttan
2007-11-16 23:31
#17

Det måste jag testa…:-)

Sara
2008-11-01 01:12
#18

Hur mkt blir det av receptet?

Sara

Rita-S
2008-11-01 08:33
#19

Hmm något dampar ju bort men mer enn en liter tror jag.. har för mig jag har fylt upp mer enn en flaska med glögg

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
2009-12-01 12:52
#20

Puttis för dom som  behöver alkoholfri glögg

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Rita-S
2010-10-17 21:11
#21

*puttiputt*

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gunlog
2010-10-18 00:23
#22

Tack för putten! Flört

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[TheoA]
2010-10-20 23:42
#23

Hur länge håller den sig? Jag tänkte om man ska göra den nu och ge bort som julklapp sen… ?

Rita-S
2010-10-21 08:45
#24

beror på om den får stå svalt eller i rumtemp det. Jag har brukat göra den i slutet på november, slå inn och skänka till julklapp och den har hållit sig tills jul då iaf. Men jag vet faktisk inte hur lång hållbarhet den har för det har jag inte testat. Finns nog säkert medel man kan tilsätta som ger hållbarhet om man vill så!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Grodan
2010-10-21 15:56
#25

Är det någon som testat denna glögg?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Rita-S
2010-10-21 18:08
#26

#25 jag exempelvis? :) Jag har ju tagit fram receptet och gör den varje år :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Grodan
2010-10-21 21:08
#27

#26 hihi, självklart, men jag är lite nyfiken om någon här har testat den, vore skoj o höra!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Rita-S
2010-10-21 21:40
#28

#27 åhåååå du menar andra än jaaaag! NU fattar jag! Cool

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Grodan
2010-10-21 21:58
#29

#28 jupp Skrattande

en fråga om kryddorna, mortlar du dom eller har du dem hela i vattnet?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Rita-S
2010-10-21 22:03
#30

jag bara har dom hela :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Grodan
2010-10-22 10:36
#31

ok, då vet jagSkrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

DesK
2010-10-25 23:12
#32

Denna glögg ska jag testa att göra i år Glad Tack för receptet Rita Kyss Kan tänka mig att den har rätt god hållbarhet i sval eller kall förvaring.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

TerriZue
2011-11-01 17:07
#33

Ska testa den här glöggen i år, den verkar riktigt god. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Rita-S
2011-11-01 17:17
#34

Ja jag tycker den är god iaf :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
TerriZue
2011-11-26 07:58
#35

Saften och juicen, ska det vara koncentrerat eller utspätt? :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Rita-S
2011-11-26 09:20
#36

det skall inte vara konsentrat, det skall vara typ dricka, men jag tycker glöggsmaken blir bäst om jag blandar svart vinbärsaften så stärk att jag inte kan dricka just den :)

Sen är det ju lättare att blanda normalstärk svart vinbärsaft och flädersaft och sen när det har kokat klart smakar man på glöggen, och om det inte smakar helt 100% glögg har man i nån liten splutt med svart vinbärsaft koncentrat och smakar till det med mer :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Grodan
2011-11-26 17:50
#37

Ah, tack för att ni puttade upp den här!

Nu ska jag bara försöka hitta pepparkakor o lussebullar gjort på nyttigt mjöl o utan socker… jäij


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Veveskamp
2011-11-27 12:48
#38

#37 Grodan! Jag har recept på både LCHF-pepparkakor och LCHF-lussekatter på min blogg :) http://veveskamp.wordpress.com Gå in och kolla!

Grodan
2011-11-27 20:06
#39

#38 Wow, vad kul! Tack!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TerriZue
2011-11-28 14:55
#40

Har just ställt vatten med kryddor på spisen att sjuda, ska bli spännande att få smaka denna glöggen i kväll. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Rita-S
2011-11-28 15:00
#41

Blir spännande att höra vad du tycker :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
TerriZue
2011-11-28 19:48
#42

Den var sååå god! :D Ska koka en ny sats så fort jag får tid till det, den var verkligen fantastiskt god! :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Rita-S
2011-11-28 20:22
#43

Tack för det, roligt att höra! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annira
2011-12-05 11:44
#44

"Tillsätt så svart vinbär och äppelsaften, och värm upp till kokpunkten igjen. Låt stå värmt i minst en halv timme, sedan silar man bort kryddorna och glöggen är klar för servering!"
Menar du att det ska stå på svag värme på spisen i en halvtimme? Vill ju inte göra fel, så ja tänkte att ja måste fråga innan jag provar på detta!..:)

Rita-S
2011-12-05 15:30
#45

Japp, skall stå på svag värme efter man haft i saften, presis som när man värmde upp kryddorna :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annira
2011-12-05 19:47
#46

Aha, då vet jag.:) Tack för snabbt svar!

DramaSara
2012-10-21 16:21
#47

Hej hej!

Är det någon här som har erfarenhet av egen hemgjord glögg med svagdricka som bas? Jag och min man satte vår allra första glögg i tisdags med svagdricka, socker, jäst, potatis, färsk ingefära och glöggkryddor som nu ska stå och jäsa i 3-6 veckor. Jag vet att någon tyckt att den kan bli väldigt stark, men vet ni om den ens smakar som "vanlig glögg" (dvs vinbaserad)?

Hur som haver så måste jag ju prova ovannämnda norska nisseglögg från Rita-S, så roligt (alltså morsomt hi hi) med ett gott alkoholfritt alternativ. Jag är också uppväxt på saftglögg, tog många "vuxna" år innan jag kunde dricka vinglögg men nu har jag vant mig. :)

Bara 6 veckor kvar till första söndagen i advent nu, hörrni! :D

DesK
2012-10-21 16:59
#48

Jag brukar göra sån glögg på svagdricka. Den glöggen jag gör iår dricker jag först nästa jul, lagrar den alltså ett år Glad Jo den blir rätt stark i smaken och ganska söt, så jag blandar den oftast med lika delar enkelt rödvin Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
SaraC
2012-10-22 11:40
#49

Detta vill jag testa! Tack för tipset!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
2012-11-02 19:44
#50

Mitt står på spisen nu Glad

Men jag hittade inte sockerfri svartvinbärssaft även fast jag var på en stor mataffär som har det mesta. Fick bli vanlig svartvinbärssaft. Men det brukar ju säljas lättdrycker/juice med svartvinbär, går det att använda det istället för saft? Om jag skulle hitta sådant sockerfritt till nästa gång.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

DesK
2012-11-02 19:45
#51

Jag gjorde den med svartvinbärsjuice förra julen och det blev riktigt gott! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

SaraC
2012-11-02 19:52
#52

Då kör jag på det nästa gång Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Rita-S
2012-11-02 23:05
#53

Det är nog ingen större fara att använda vanlig svartvinbärs-saft med socker om man inte har någon större anledning att kritisk undvika socker :) Jag brukar köpa ica sina lätt-drycker, dessa konsentraten som man blandar ut i vatten innimellan exempelvis. :) Färsk juice eller hemgjort saft på svartvinbär blir förmodligen gott det med!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
2012-11-02 23:06
#54

I övrigt får jag tillägga jag tycker det är roligt att mitt recept har blivit så poppis, massor med kommentarer och 1500 visningar! Jag är ordlös! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

SaraC
2012-11-02 23:10
#55

Tack för svar Rita!

Det blev gott, har precis druckit en stor kopp! Ett jättebra recept Glad

Men jag skulle vilja ha det ännu kryddigare nästa gång, bör jag öka på mängden kryddor eller låta det koka längre? Starkare saft? Jag lät först vattnet och kryddorna puttra i cirka 1½ timme och sedan med saften/juicen tillsatt i cirka 1 timme till.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Rita-S
2012-11-02 23:40
#56

öka på med kryddorna :) Hur mycket hade du nu? men det är klart, låter du kryddorna dra längre så blir det mer smak. Bara att det skall inte puttra direkt, bara vara snäppet innan det börjar bubbla i vattnet! :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

SaraC
2012-11-03 08:59
#57

Jag hade den mesta mängden av det som angavs i receptet. Ja, jag hade det så, bara på värme, men visste inte riktigt vad man skulle kalla det? Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Rita-S
2012-11-03 10:28
#58

Då får du forsöka känna efter vad du skulle vilja ha mer smak av, och sen ökar du lite i taget av den. Kanel kan lätt bli för dominerande i smaken så där borde du öka mycket försiktig så du inte får endast kanelsmaken. Pomeranskalet gör det citruslikt men även betsk så även där borde du öka försiktig, typ et halvt skal i taget. Jag skulle nog börja med att öka på kardemummekärnorna och kryddneljikan, öka med 2 eller 4 kryddneljikor och ett kryddmått kardemumma. Om du gillar smaken av ingefära kan du även ha i lite skivad färsk ingefära i kryddvattnet!

När du sen smakar till med saften kan du redan då smaka försiktig på och sen låta det vara varmt en halv timme. Om det efter en halv timme fortfarande smakar lite svagt av det du vill ha mer av, öka en försiktig gnutta och låt det stå en halv timme till, tills du är nöjd :)

Kom i håg då, att när du tillför kryddorna efter blir effekten av dom nya kryddorna mindre än om du skulle haft dom i vatten-steget redan (dom träcker ju i vätskan mycket kortare tid), så om du ökar till 16 kryddneljikor under saftstadiet kan det bli för mycket med så många vid vatten-steget och du kanske får prova nästa gång med 12 kryddneljikor från början och smaka till igen sen. Och så vidare :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

SaraC
2012-11-04 17:08
#59

Tack så mycket för utförligt svar Glad

Tror jag ska göra på starkare svartvinbärssaft inför andra försöket, det kan vara den smaken som blev för svag. Får prova mig fram lite Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Rita-S
2012-11-04 20:33
#60

japp, men svartvinbär är det enklaste att smaka till med :) Jag brukar blanda den så stärk i smaken att jag inte klarar dricka den ensam, då gillar jag glöggsmaken sen! ^^ Sen är det ju smaksak hur stärk svart vinbärsmak man vill ha självklart!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

SaraC
2012-11-06 18:13
#61

Ska testa i helgen Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

jossa5
2014-09-18 11:00
#62

Hur länge håller din glögg Rita? Eller hinner du dricka upp den innan den blir dålig? xD Funderar nämligen på när man ska göra den. Om det är tidigt att göra den redan nu, när man har massor av tid. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Annons:
Rita-S
2014-09-18 11:58
#63

Den har hållit sig en del veckor i kylen, men anse den som saft i hållbarhet om du inte tillfogar konserveringsmedel i den! :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

jossa5
2014-09-18 12:04
#64

Okej, då väntar jag lite mer att göra den! ^^

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Gladasvampen
2014-10-27 20:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Tänkte putta upp tråden då jag testade glöggen igår och den blev jättegod! Ändrade lite med kryddor och hällde i lite tranbärsjuice också. Denna ska jag helt klart göra dagen innan jul och ge bort i julklapp! 

PS, Var på rusta idag och köpte en 1 liters glasflaska för 20 kr! varmt tipps för er som vill ge bort glöggen i julklapp :)

Upp till toppen
Annons: