Annons:
Etikettgodis
Läst 10645 ggr
LinaK
12/6/07, 10:24 PM

"Rocky Road" recept från Leilas Jul

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om ni kollade på Leilas Jul i Onsdags så såg ni kanske att hon gjorde julgodis som just hette Rocky Road? tyckte det lät och såg så himla gott ut så det ska jag pröva i helgen. Kanske någon mer som vill pröva så jag lägger ut recept.

*Förberedelsetid: 10 min
Färdigt på:* 40 min
**Ingredienser:600 g mörk kvalitetschoklad 70 %
2 påsar dumlekola
2 nävar mini marshmallows
3 dl salta jordnötter
1 dl skalade pistagenötter

**Gör så här
**1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).
2. Blanda samtliga ingredienser.
3. Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.
4. När kakan har stelnat, skär upp den i stänger.

recept och bild tagen HÄRIFRÅN

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
Tatsu
12/6/07, 11:32 PM
#1

Jag tyckte också att det såg gott ut.Tänkte prova att göra med salta solrosfrön istället för jordnötter,( min dotter tål inte nötter)
Ska absolut prova att göra den,Leila gör många godsaker och så ser hon alltid så fräsch ut, läckra kläder och alltid brunbränd och glad.
Jag oroar mig lite för julen nu när det är så mycket godis uppdukat i butikerna, och jag som älskar att baka, men jag försöker sedan några månader tillbaka att gå ner i vikt och godis och mackor är nästan bannlysta (får smaka lite)har gått ned snart 10 kg på tre månader så det blir en tuff kamp mot godsakerna till jul.

Anne
12/7/07, 11:20 AM
#2

jag ska testa i eftermiddag - har en halv dumlepåse kvar efter bakningen som behöver användas i nåt, så varför inte det här? Jag följer nog inte proportionerna alls, men det blir säkert ok ändå :)

LinaK
12/7/07, 12:56 PM
#3

Ja du får gärna meddela hur dom blev Anne :) SKa göra dessa på Söndag tänkte jag, men jag struntar i pistagenötterna för jag gillar verkligen inte det. + att det är ju så otroligt mycket mörk choklad i. man kan kanske göra halva satsen eller något.

#1, Det går nog alldeles utmärkt att göra det utan nötterna. Ja Leila har gjort så mycket goda bakverk och godis i sitt program. Det är ju oförskämt av henne :) Ja det är då inte lätt med julen när man vill gå ner i vikt. Men det är ju bara jul en gång om året. Så jag tycker man måste få unna sig iaf liiite på julen.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Asta]
12/7/07, 4:09 PM
#4

Jag tycker hon är så härlig. Jag bakar kakor väldigt sällan och även om jag älskar godis så får jag inte äta det heller speciellt ofta så jag tror inte att jag använt ett enda av hennes recept. Men jag brukar ändå titta på hennes program när jag kommer ihåg det för hon är så härligt glad. Och ser lika lycklig ut varje gång hon gjort något gott.

Anne
12/7/07, 7:57 PM
#5

Det blev jättebra - så här såg det ut:

Abico
12/8/07, 12:29 AM
#6

Oh, jag har sett den reklamen! Ser ju über msarrigt ut ^^ Måste nästan provas…

Hanna 

Annons:
FerretCrow
12/8/07, 1:50 AM
#7

tycker det verkar alldeles för sött för min smak tyvärr

aliciia
12/8/07, 1:05 PM
#8

det är jätte gott, fick det på ett café en gång.. super gott :)

Nettan_L
12/8/07, 1:41 PM
#9

Ser så gott ut så detta måste jag testa :) #5 Mums =)

Tatsu
12/8/07, 4:48 PM
#10

Tänkte ha gjort dessa idag men fick inte tag i marshmallows.

Får bli en annan dag, har i allafall gjort pepperkaksdeg idag, för utbak i morgon.

ForceA
12/8/07, 7:36 PM
#11

skabörja med en nötfri variant nu (allergi)… får se hur det blir :)

Hoppfull
12/8/07, 9:29 PM
#12

Jag känner som du FerretCrow… men man borde kunna byta ut dumlekolan mot något mindre sött eller ta betydligt mindre mängd?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

BlackMoon
12/9/07, 12:46 PM
#13

Kan man göra på hälften av allt? Eller måste man göra på allt?

Annons:
Sara87
12/9/07, 3:46 PM
#14

De ser såå himla gott ut.. mums.

Anne
12/9/07, 5:28 PM
#15

Man kan ändra precis som man vill - jag använde helt olika mått än Leila.

tjiggit
12/15/07, 10:22 AM
#16

Jag gjorde Rocky Road förra helgen, kanongott! Men jag tror man kan använda sig av ca hälften vanlig blockchoklad. Det blir ganska starkt med så mycket mörk choklad :)

Dobben
12/17/07, 3:36 PM
#17

#16 och dyrt :O skulle köpa det i helgen, och bara chokladen skulle ju gå på över 80kr :S så köpte till halv sats x)

Nadja_Filur
12/17/07, 7:28 PM
#18

Vi har gjort sånna!

Det var typ det godaste jag har smakat!

tjiggit
12/19/07, 4:04 PM
#19

#17, eller hur! Det är något av det dyraste julgodiset jag gjort :) Chokladen skulle gå på 120kr för mig :/ Så jag köpte en tredje del marabou mörk choklad istället :) Och det blev nog lika gott :)

Tatsu
12/25/07, 11:04 PM
#20

Jag använde en 200g marabou mjölkchoklad och en mörk blockchoklad, nonstop,mashmallows, smådumlekola och hackad vit blockchoklad.

Det var favoriten hos oss i jul, försvann snabbt

Annons:
Dobben
12/27/07, 4:04 PM
#21

Vi har fortfarande massor kvar, för den blev så hård att ingen lyckades äta den ^^ Haha, mer till mig 0:)

[Asta]
12/27/07, 4:15 PM
#22

leila har nog lyckats sprida det här receptet, har sett det på massor av ställen nu. Åt det på juldagen, men tack och lov så var den som hade gjort det likadan som jag. Tycker inte om mörk choklad så hon hade använt ljus. Så jag kan nu hålla med om att det var gott. Men det var definitivt inte min favorit av godiset.

Ebba-A
12/30/07, 5:59 PM
#23

VI hade gäster i förrgår som tog med sig en låda sånna :) SUPERGOTT 8D

Värd på Choklad iFokus

LinaK
12/27/09, 6:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Här gjorde vi Rocky roads i jul. SÅÅ goda dom blev!

Här ser ni resultatet:

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LinaK
12/27/09, 6:50 PM
#25

Tog ljus block-choklad och lite mörk. Blir ju superdyrt om man ska ha den chokladen som står i receptet.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

MoaW
12/27/09, 8:58 PM
#26

Gjorde dom förra året (det är jag som är Dobben, #17) Men det var ingen som orkade äta av dom för att dom blev stenhårda och svårtuggade Tungan ute Får kanske ändra lite i receptet om jag ska prova igen nästa år…

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

LinaK
12/28/09, 12:22 AM
#27

#26 haha, Vad konstigt att dom blev så hårda då Glad Våra blev inte så hårda alls.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
[djurgalen]
12/13/11, 8:18 PM
#28

bakade dem i dag.gott men mäktigt.

Justsmiile
12/13/11, 9:02 PM
#29

hur gör ni för att de inte ska bli så hårda? någon som har bra recept?

Louise Nilsson

Medarbetare på Chinchilla

 

snaapit.blogg.se

vinteralvan
12/14/11, 10:31 AM
#30

Tycker personligen bättre om den här sorten:

http://www.alltommat.se/recept/Rocky-Road-Fudge-2393

LinaK
12/22/11, 7:09 PM
#31

Fick tips om att man kan ha marabou mjölkchokladkakor istället för blockchoklad, det skulle inte bli så hårt då.

Jag gjorde nyss en sats, den står i kylskåpet så att den ska stelna, så vi får se om dom blir lite mjukare.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Upp till toppen
Annons: