Annons:
Etikettdryck
Läst 4815 ggr
Sara
10/31/08, 9:20 PM

Godaste glöggen?

Jag är ingen glöggdrickare men tänkte ha en liten glöggkväll och bjuda på bla glögg.

Vilken tycker ni är godast, alkoholfri ska den vara?

Sara

Annons:
Rita-S
10/31/08, 9:35 PM
#1

Norska tomteglögg, utan tvekan! Det finns inga godare! Den är även konsentrerat så man blandar ut den med vatten. Eller vin. Eller sprit. Beroende av vad man vill ha.

Jag gjör i övrigt egen hemgjord glögg utan nån alkohol eller socker och den aplåderast från hela familjen som spänd väntar på sin årliga flaska!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Sara
10/31/08, 10:24 PM
#2

Ooo.. Recept?

Sara

Rita-S
11/1/08, 12:43 AM
#3

#2 ligger redan i receptkategorien här ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Sara
11/1/08, 1:12 AM
#4

Ahhh, ska kolla.

Sara

botakt
11/1/08, 3:05 PM
#5

blossas saftglögg är ättegod med mandel och russen *mums*

V-lang
11/4/08, 1:58 AM
#6

Åhhh nu vart jag ju också sugen, jag får fixa en flaska blossa till helgen och lite pepparkakor =)

Annons:
botakt
11/4/08, 11:54 AM
#7

#6 jag åt glögg och bakade pepparkakor på allhellgona afton XD Innan vi åkte till kyrkogården. Det var så gott så det tycker jag att du ska göra! XD

Tywysoges
11/5/08, 12:08 AM
#8

Sitter med en kopp glögg just nu…. B-L-O-SS-A trallar jag…

lucifina
11/5/08, 10:34 AM
#9

är det någon som testat blåbärsglöggen som ska vara årets glögg?Vad smakade den?

Hoppfull
11/5/08, 12:01 PM
#10

Jag tycker att saftglögg är alldeles för sött. Jag brukar göra egen, men den är inte alkohol- eller sockerfri annars dricker vi Dufvenkrooks.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tywysoges
11/5/08, 12:27 PM
#11

#9 minns att systern köpte blåbärsglögg på Astrid Lindgrens Världs julmarknad för några år sedan… jag smakade den aldrig men har för mig hon tyckte den var god

FrokenPaula
12/19/08, 7:24 PM
#12

Glögg. MMMMMMMMMMMMMMMMM.

Falksonchristmas
9/30/11, 9:35 AM
#13

Har testat detta receptet från GP (Göteborgs-Posten) Det här blir riktigt god glögg, alkohohalt på mellan 13-17% så lagom av denna är bäst. Ett tips spara hälften av glöggen till nästa jul då är den ännu godare

Dags för glögg Några flaskor.

För den som vill ha glögg till jul är det hög tid att börja sätta brygden.

Till några flaskor behövs:

5 liter svagdricka

(köp ej den på flaska utan i dunk, brukar finnas på Coop)

5 skivade råa potatisar

1 paket bakjäst

1 påse nejlikor

1 påse kardemummakärnor

1 bit färsk ingefära (ca 5 cm)

1 kanelstång

1–2 paket russin (2 pkt–500g)

2,5 kilo socker

Blanda allt i en tiolitershink, täck med plastfolie som du gör små hål i – och låt brygden stå i lugn och ro i rumstemperatur, minst tre veckor, gärna sex. Tappa upp på väl rengjorda flaskor med hjälp av en hävert.

Var noggrann med att inte få med bottensatsen.

Värm och njut.

För julstämmning och många juleljus besök min hemsida!

http://falksonchristmas.cybersite.nu/

Annons:
Falksonchristmas
9/30/11, 9:50 AM
#14

Det finns många goda alkoholfria glöggsorter att välja på. Tyvärr är väl kanske inte dom "saftglögg" som finns i butikerna någon höjdare, men har testat Agnes vildmarksglögg med smak av blåbär och hjortron, den är riktigt god, hittade den på Lisebergs julmarknad för två år sedan. Glad

För julstämmning och många juleljus besök min hemsida!

http://falksonchristmas.cybersite.nu/

Farwuq
9/30/11, 2:00 PM
#15

Jag brukar inte dricka glögg.

Skäms

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Rita-S
10/1/11, 9:15 AM
#16

Saftglöggen från affärn ger jag inte mycket för. Dom brukar smaka för mycket av det ena eller det andra. Så jag håller mig till min egen, eller jag köper norska Tomtegløggen :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Farwuq
10/1/11, 10:00 AM
#17

#16

Har man samma glöggtradition i Norge som på denna sidan gränsen?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Rita-S
10/1/11, 10:27 AM
#18

Nej det är inte lika vanligt med alkoholhaltig glögg :) Vad som händer på festar är en sak, man har kanske en droppe klart i då, men att göra vinglögg är inte så vanligt som här. Jag tror jag bara har sett alkoholhaltig glögg från typ ett märke i norge, där är det annars Tomtegløggen som är stor och den är utan alkohol. Man skall tillsätta två delar tomtegløgg och en del annat, om detta andra är vin, vatten eller sprit är en annan sak. Jag brukar bara vatten. :)

Annars är det mandel och russin i som vanligt :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gunlog
10/2/11, 10:59 AM
#19

Nar vi var i London förra vintern så var det naturligtvis ett måste att gå in på en pub. Det var mys att sitta där och bara lyssna på när folk pratade engelska med olika dialekter. Det fanns även holländare och tyskar. Jag ville inte dricka någon öl, eftersom vi var långt ifrån vårt hotell och vi gick en lååång väg. Jag behöver nämligen gå på toaletten rätt ofta när jag dricker öl.

Jag beställde "Mulled wine". Mmm. Det som såg så gott ut. Glögg med en apelsinskiva i, tänkte jag när jag såg den varma och rykande drycken i glaskopparna.

Jo, godmiddag. det var varmt rödvin. Jag hatar rödvin!

Åker ni iväg utomlands och ser "Mulled wine", drick det inte om ni inte gillar rödvin.

Tyskarnas Glühwein är bättre, även om det är "sockerfri" glögg i smaken. Jag föredrar starkt den svenska glöggen, färdigköpt som hemmagjord!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

DesK
10/3/11, 2:09 PM
#20

#13 Den glöggen gör jag varje år och den jag gör i år dricker vi nästa år och den jag gjorde förra året dricker vi i år Tungan ute Ibland tycker jag att det är gott med sån söt glögg, men jag gör så klart en del Glühwein också Glad Ritas saftglögg ska jag prova att göra!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Rita-S
10/3/11, 2:45 PM
#21

#20 min glögg gör sig bra till barn då den är mild och god :D Fast man kan stärka på dom krydder man gillar för att få mer smak med!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

DesK
10/7/11, 10:35 AM
#22

Idag har jag köpt grejer så att jag kan sätta glöggen i #13 Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
10/12/11, 3:11 PM
#23

Så nu har jag satt en dubbel sats av glöggen Glad Så då har vi förrådet fyllt till nästa jul.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

elinkristina
11/21/11, 8:41 PM
#24

dufvenkrooks chili-chokladglögg. lätt!

tvättäkta bybo
11/28/11, 11:40 AM
#25

blossas äppelglögg och blossas lingonglögg! de är goda! vanligtvis tycker jag att glögg är sött och sliskigt… men inte dessa 2! :D

TerriZue
12/14/11, 12:21 PM
#26

Har precis smakat av glöggen i #13 (första året jag testat att göra den), wow! Den var supergod! Har ännu en sats som är klar i morgon, den ska lagras till nästa jul. Detta blir en tradition! :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Rita-S
12/14/11, 2:05 PM
#27

:D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Åsa S
12/16/11, 8:46 PM
#28

Duvenkroks chokladgögg (alkoholfria) tyckte ju jag var godare än vanlig saftglögg iallafall (fast jag föredrar ju den med alkohol i)

MissInAction
10/31/12, 10:18 PM
#29

Oj värst vilka finsmakare det fanns här då Flört
Själv har jag aldrig hittat någon köpeglögg som är godare än Blossas klassiska! Den tar verkligen alla priser. Den alkoholfria ska det vara.

På andra plats kommer nog Varm & Kall som finns att köpa på Systembolaget. Den kan som namnet antyder drickas antingen varm eller kall. Den smakar äppelkaka med vaniljsås Skrattande

Hm ja just det, jag köpte en chokladglögg förra året som jag vill minnas var helt okej också! Och en chili och choklad. Eller om det var en och samma.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Upp till toppen
Annons: