Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 4422 ggr
sissie
2010-08-02 22:57

Granar

Vad föredrar ni för gran? En riktig luktar så gott, men vi har en fuskgran som i år är uppsatt för 22 året i rad. OCh den ser faktiskt helt ok ut fortfarande. Än i dag kommer folk och undrar om den är riktigt fast man själv tycker att den börjar bli sliten.

Nåja. Nertyngd av allt julpynt som ungarna hänger i den så syns inte granen. Skulle lika järna kunna vara en träpinne med spikar på.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
medde
2010-08-02 23:24
#1

Förr hade vi "äkta" julgran. Senare bytte vi ut den mot en fuskis, då den nu blev sliten så fick tösa bestämma ny gran. Vilket hon gjorde med besked: Silver!! En fuskisgran helt i silver. Kan säga jag blev inte nöjd först, men lovat var lovat. Men måste säga då den kom upp och fick sitt pynt blev den absolut den snyggaste på många år.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Rita-S
2010-08-02 23:31
#2

Vi har fusk, jag orkar inte springa runt och leta gran, sen är det evigt sopande av barr när man kommit några dagar uti julen :) Nej, fusk är bra tycker jag, sen är det ju inte att ta död på någon gran från tyskland eller danmark typ . Skal jag ha äkta skal jag åka ut och hämta den själv i skogen annars får det vara :) Allra helst så den kan bli ved när den gjort sin tjänst, men här har vi ingen vedspis att elda i sen..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

medde
2010-08-02 23:33
#3

Intsämmer helt, jag erkänner mig riktigt förtjust i fuskgranarna. Sen om man även tänker på det man verkligen tar in med sin gran. Jisses det är ju ett helt zoo som bor i den.

Även min ena vovve skulle uppskatta om jag tog i träden, så slapp han gå ut i kylan.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

sissie
2010-08-03 00:32
#4

Ska man se på nyttan med fuskgran så har våran gran sparat 20 granar som fått växa kvar i skogen. Visst hugger de nog ner en del fler granar än vad som säljs men det känns bra i alla fall.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
2010-08-03 01:09
#5

Mycket bra tycker jag! Känns tryggt

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Mqvist]
2010-08-08 16:09
#6

Vi har en fuskgran, den är faktiskt snygg trots dens ålder. Haha! Beror på att familjemedlem ej tål riktiga granar. Men det går ju hur bra som helst ändå.

Sen är det väl massor med kryp i riktiga julgranar, och jag själv har verkligen stor fobi mot insekter.

Annons:
sissie
2010-08-08 16:23
#7

Det är nog inte så värst mycket kryp i granar. Tror inte de uppskattar granens doft.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
2010-08-09 22:13
#8

Det ska vara helt enormt mycket små kryp i granen sägs det. Ett helt samhälle

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Rita-S
2010-08-09 22:15
#9

det är förvånande mycket kryp i en gran. Dom flesta som kommer från tex Danmark är giftbesprutat för att döda krypen även om några överlever varje år (och därmed bidrar till giftmotståndiga småkräl).
Än en anledning för fuskis :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

medde
2010-08-09 22:23
#10

Det var väl även min tanke bakom fuskis, samt hunden som gillade att träden finns i rummet så man slapp gå ut.

Viktigast av allt tösas allergi

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

TerriZue
2010-08-19 19:36
#11

Riktig, riktig, riktig! Jag skulle aldrig kunna fira jul med en plastgran, det måste vara riktig! :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[TheoA]
2010-08-22 23:02
#12

Vi pulsar oss varje år ut i snön och letar och letar efter en gran :)

Riktig ska det alltid va :P annars är det ingen riktig Jul :P

DesK
2010-08-24 20:08
#13

Förr hade vi en äkta gran köpt eller en som vi huggit själva, men när vår borzoihanne använde granen som toalett ett par gånger ledsnade jag och inköpte en äkta kinesisk gran Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
medde
2010-08-24 22:01
#14

#13 Min fyrbenta kille gjorde det samma

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

DesK
2010-08-24 22:09
#15

#14 Då är jag inte ensam om detta lilla problem då Flört Borzoien dog för ett antal år sedan vid 12 års ålder, men den kinesiska granen "lever" vidare

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

medde
2010-08-24 22:37
#16

Onej då, min vovve blev så glad att jag tog in träden åt han, då slapp man ju gå ut i kylan.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

DesK
2010-08-24 23:08
#17

Ibland är de billiga, våra kära fyrbenta vänner Flört Vet du vilka pölar en Borzoi klämmer ur sig? Skrikandes

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Rita-S
2010-08-25 08:30
#18

en pyyyyyyyyytteliten skvätt? :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

medde
2010-08-28 13:14
#19

#18*fniss* Inte ett dugg. Men ett stort önske tänkande:-)

Då det hamnar där det inte ska vara så känns det som Atlanten har hamnat på golvet.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

DesK
2010-08-28 14:08
#20

Fniss fniss Skrattande Hum vart vissst lite Off Topic här, ursäkta mig Skäms

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Gunlog
2010-09-10 22:24
#21

"Pinnar" som "pinnar"…  Jag kan skriva mycket mer OT! SkämsFlört

Jag som då haft katter, kan stolt säga att mina katter var förståndiga. De sparade på sin klösmöbel och tog granen istället… En natt hörde jag att det var konstigt oväsen i storarummet. Jag gick upp utan att tända och såg då två "uggleögon" mitt inne i granen. Jodå, det var den yngsta busan som var halvvägs upp till toppen…

Men, det ska ändå vara riktig gran. Det ska vara med grooova barr… Det doftar så gott då…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Rita-S
2010-09-10 22:26
#22

Japp, jag köpte en ädelgran ett år. Bästa granen jag har haft föruten den jag fick hugga i bondens egna skog det året jag jobbade hos honom.

Det var nog den allra allra finaste granen det tror jag, den jag fick hämta i hans skog!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gunlog
2010-09-10 22:33
#23

De är finast och även om de "barrar" så sitter barren oftast kvar… Ja, förutom när man har djur… Man sticker sig inte på dem heller… Och de är mycket tätare, så det ser mer ut som en "Disney-gran", ung som Plutos Julgran… Glad

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

DesK
2010-09-10 22:38
#24

Ähum hur gör man för att inte sticka sig på granbarr? Jag tycker att detta är ytterligare en anledning till att undvika äkta nyhuggen gran .Barren fastnar ju precis överallt!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Gunlog
2010-09-11 00:56
#25

Nej, inte ädelgranar med tjocka barr… De är ju mjuka…

Så uppfattar jag dem i alla fall…

Dessutom är min sambo allergisk mot "vanlig" gran, men ädelgranar klarar han förutom om han får "ett stick" av ett barr. Då blossar det upp ett rött område.

Vanlig barr får han andningsbesvär och stopp i näsan…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Anders 50
2010-09-11 19:39
#26

Ingen riktig jul utan egen huggd gran!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Mona22
2010-09-15 00:32
#27

Min gubbe vill ha gran så vi har en i plast. Spar på naturen. Har även läst att det finns ungefär 1 kryp på var 3dje barr och det känns ganska äckligt. Doften finns som oljaFlört

Annons:
Anders 50
2010-09-15 00:47
#28

Man spar inte så mycket på naturen om man väljer bort granen. Det gör man nog mer om man väljer bort plastgranen.

De flesta julgranar är antingen odlade eller så är det granar som ändå skulle röjas bort för att de står för tätt.

Och jag har aldrig hört att nån attackerats eller fått obehag av krypen i en julgran, däremot tål en del inte doften.(terpentin)

Men jag förstår de som inte vill ha en riktig gran, lite extra pyssel blir det.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Cyklamen
2010-09-19 17:53
#29

Vi har en ädelgran i vardagsrummet nere, de flesta åren barrar den inte alls trots att den hinner bli ganska torr innan den åker ut, sedan har vi en gammal plastgran i TV-rummet uppe, den får barnen klä precis som de vill. Sedan har barnen varsin liten miniplastgran på sina egna rum.

Den riktiga granen brukar vi åka ut på landet och köpa hos en odlare, det brukar vara så mysigt och juligt där. Ibland köper jag även lite granris från vanlig gran som jag sätter i en spann för att få in även granlukten.

Gunlog
2010-09-19 21:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Så här fin är vår julgran varje år!

Hoppas att ni ser något på fotot här, för det är taget på kvällen med min mobil…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Valpar
2010-09-19 21:30
#31

#39 Vilken fin gran! Glad Det ser ut som att det är riktiga ljus i granen? Ellerser jag fel? Glad

Gunlog
2010-09-20 23:33
#32

Nej, det är inga riktiga ljus i granen. Vi har alltid en liten gran som faktiskt tar stor plats ändå. …vår gran brukar komma högre upp pga alla julklappar… Flört

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Valpar
2010-09-21 00:09
#33

#32 Haha okej Glad Den är jätte vacker!

[TheoA]
2010-09-21 17:39
#34

Kommer ihåg när det blev kaos här på en juafton …

Pappa tappade en kaffekopp med kaffe samtidjigt som granen välte så att alla julklappar blev blöta! :P

Annons:
Gunlog
2010-09-22 23:45
#35

Då blev det en "doftgran" då? Flört

…eller doftande klappar? Skrattande

(Kaffelukten…)

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[TheoA]
2010-09-23 17:23
#36

#35 Aaa.. men det var väl mattan som blev en "Doftmatta" :P

Upp till toppen
Annons: