Annons:
Etikettdekoration
Läst 20343 ggr
mapilamis
2010-10-16 21:04

julbock i gran

Någon som vet hur man gör dessa fina julbockar man har ute ca 50 cm höga i gran

vad har man för material under granen

Annons:
Valpar
2010-10-17 16:27
#1

Jag skulle tro att man formar en bock utav hönsnät först och sedan linadar in den med granris och/eller mossa. Glad

Gunlog
2010-10-17 19:18
#2

Du kan köpa en gammal halmbock på loppis och klä med granris. Då blir den riktigt "bullig" och fin…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Mammzing
2010-10-19 15:01
#3

Jag vet att grannen svetsade ihop armeringsjärn till en bockform som han sen klär med granris.

Anders 50
2010-10-19 16:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Sådana här använder min bror som gör och säljer julbockar.Stabila saker som håller många år.

Till nästa jul lämnas de in och får nytt granris på.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

ulpan76
2011-09-03 19:07
#5

Heeej, orginalet Julbock med granris kommer ifrån min familj =) Och det finns olika variationer om hur man gör dem =) det är en smaksak…

Det går bra med hönsnät, det finns de som gör och säljer dessa. Jag själv vet inte hur =) Min åsikt är ju att den inte blir lika… renrasig =)

Sen den stommen i trä, med horn i stål, är en variant, som visst håller i flera år. Den går dock att förenkla något till enbart trä…

Jag säljer julbockar med trästomme, i både konstris och vanligt granris. Fördelen med Julbocken i konstris är att man kan ha den både inne och ute, den finns med och utan belysning. och kostar lite mer. men den bör hålla…. Länge =) (skulle tippa på mnst tio år… men det är ny innovation från min sida och jag vet inte… men jämför med en plastgran… ute eller inne? eller både och?

Vad gäller den i äkta granris, så håller den ett halvår och du kan sedan använda stommen och klä om , år efter år. dock händer det att hornen går sönder efter ett par år, och då får man tillverka egna. Eller köpa en ny Julbock.

Lycka till!

Vänligast Ulrica

WinterPrince
2011-09-05 10:25
#6

I mina trakter brukar det finnas jul-älgar att köpa på torget helgerna innan jul…

Annons:
Upp till toppen
Annons: