Annons:
Etikettprathörnan
Läst 3850 ggr
Annisangel
2010-10-08 10:01

Snö???

Tror ni vi får en vit jul i år och när kommer snön tror ni?

Jag hoppas på att snön kommer till första advent!Kyss Stora vita flingor som dalar medans man tänder första ljuset…. Mmmmm, mysigt!!!Tungan ute

Kram

Många Goa Kramar

Annisangel

Annons:
[MissJudi]
2010-10-08 18:41
#1

Hoppas verkligen på en vit jul…hela december kan det vara snö.

Annisangel
2010-10-08 20:56
#2

JAA, det tycker jag också det kan vara!Skrattande

Många Goa Kramar

Annisangel

Rita-S
2010-10-08 22:05
#3

Jag hoppas på en vinter som förra, med mycket snö! Dock kan det få lov att komma hälften så mycket så min pyttelilla julgran sticker över snön alls ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gunlog
2010-10-09 02:11
#4

De har lovat en ännu värre vinter än förra vintern… Obestämd

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Rita-S
2010-10-09 10:37
#5

ja, dom har lovat kallaste vintern på 1000 år sägs det. Det är ju inte samma som att det blir vinter med mycket snö dock..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

TerriZue
2010-10-09 13:12
#6

Ooooh! Hoppas, hoppas, hoppas att det blir en riktig vargavinter! :D Med en massa snö och minusgrader! :D

ÄÅlskade förre julen, den var perfekt! :D Hoppas faktiskt att snön kommer någon gång i början eller mitten på november och att den får ligga kvar till typ mars eller något sånt. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
Rita-S
2010-10-09 13:48
#7

#6 man älskade inte den förra vintern när man värmer sitt eget hus med elektrisitet ;) Det vill säga.. jag älskade altså inte elräkningen som det blev som fölgd av vintern!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Bergspuman
2010-10-09 19:15
#8

Jag sticker ut hakan och tror att det kommer att börja snöa redan i slutet av november! För det gör det ibland…

Jag har också hört det där med att kommande vintern skulle bli den kallaste på 1000 år. Men vete 17 om jag tror på det. Men allt är möjligt förstås. Ryssland har ju precis haft den hetaste sommaren på just 1000 år!

Rita-S
2010-10-09 19:29
#9

ja då verkar ju detta året för extremiteter.. :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

DesK
2010-10-09 22:07
#10

Jag hoppas på en lika fin vinter som förra vintern. Underbart vackert med lagom mycket snö och en hel del solsken. Kylan håller vi undan med brasor i öppna spisen och god julglögg Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Gunlog
2010-10-10 00:23
#11

Men, Rita, köp en luft/vatten-pump. Vi köpte en för 5 år sedan och har redan tjänat in de pengarna… Det är den bästa investeringen vi någonsin gjort. Vi har 10 års garanti, dvs de kommer hem om något går fel.

Men, tänk på alla de stackars djuren som finns där ute i snön.

Förra vintern uppmanades ju folk att slänga sina hushållssopor ute i skog och mark till alla djuren…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Rita-S
2010-10-10 10:25
#12

#11 det är just det vi har Rynkar på näsan det var något fel på den, så det är åtgjärdat, men ändå… I år måste jag snäva inn på elförbrukningen som bara katten! Så det blir för min del att gå i thermodress inne och ha ont hela tiden, inga varma bad.. och det gillar jag inte med riktig kalla vintrar.

Men ändå föredrar jag sådana vintrar framföre sådana som kommer med lite snö, det blir +grader och sen -grader igjen så det är is överallt.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Ulla
2010-10-10 12:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Sverige är ett avlångt land. Den här hittade jag i Överkalix förra året vid den här tiden.

Visst är han söt! Rudolf är det nog inte pga färgen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Rita-S
2010-10-10 13:32
#14

Nej, det måste vara en släktning :) Ingen röd näsa att se!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annisangel
2010-10-11 01:21
#15

#13 Men han var sötis! Tror också att det är en släkting till Rudolf!

Många Goa Kramar

Annisangel

Ulla
2010-10-11 11:18
#16

När jag tänker efter så är det nog en tjej. Jag skrev han av bara farten eftersom Rudolf är en kille.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Rita-S
2010-10-11 11:23
#17

Rudolfina, Rudolfs okända syster? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Ulla
2010-10-11 11:47
#18

Han kanske har en hemlig flickvän? Kyss Det skulle inte förvåna mig alls, så populär som hän är.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Rita-S
2010-10-11 18:38
#19

Mon om han är som sjömenn och har en brud i varje stad? Oskyldig

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Ulla
2010-10-11 18:45
#20

Ja, han färdas ju över hela världen, så.. Flört

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Kristall
2010-10-18 20:16
#21

Här (södra Finland) föll första snön förra veckan.. :p

Hoppas det blir en något varmare vinter än den förra, trots det som sägs.. för djurens skull.. "/

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Anders 50
2010-10-18 21:13
#22

Det kommer att bli en vinter som förra, om inte värre! Och snö till jul.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

DesK
2010-10-18 21:14
#23

Anders, kan du lova mig det? Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anders 50
2010-10-18 21:50
#24

#23 Om tecknen stämmer, gjorde så förra året, så blir det så.  Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[MissJudi]
2010-10-19 20:11
#25

#22 hoppas det blir som du sägerSkrattande

TerriZue
2010-10-20 20:44
#26

Hoppas, hoppas, hoppas jag med! :D Underbart med kall, vit och snöig vinter! :D

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[TheoA]
2010-10-20 23:39
#27

Första snön kom idag men är nog borta i morgon Bor i sörmland.. :(

Annons:
WinterPrince
2010-10-21 09:32
#28

Idag ligger det lite lite snö i gräsmattan här på Öland.

[TheoA]
2010-10-21 22:14
#29

Nu är det -3c Brrr!

Anders 50
2010-10-21 22:21
#30

#29 Finväder med andra ord!  Flört

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[TheoA]
2010-10-21 22:22
#31

#30 Ja, det kan man ju säga, Nästan som i medelhavet, Bara 30 grader i mellan Oskyldig

TerriZue
2010-10-22 00:29
#32

Här (Eskilstuna) har det varit minusgrader hela dagen.. eller vid något tillfälle var det 0-gradigt men det tycker jag nästan får räknas som minus. :P

Hoppas bara på mer snö nu, snö som får ligga kvar! :D

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Rita-S
2010-10-22 09:42
#33

vi har typ 10 minus här nu. På under en vecka har det gått från plussgrader både dag och natt (oftast iaf, eller max en minusgrad natt), till typ 10 minus natt och 5 dag. Gissa om min fibro tycker illa om det? Men jag är glad ändå! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annisangel
2010-10-22 11:31
#34

Inatt har det kommit pyttelite snö här i Nyköping, men det låg inte kvar länge, men jag såg när det föll och det var så vackert så jag fick en klump i hjärtetrakten! Det är något visst när första snön kommer även om det inte ligger kvar.Skrattande

Många Goa Kramar

Annisangel

Annons:
[TheoA]
2010-10-22 20:11
#35

#34 Här i Gnesta har det kommigt 4-5 cm :O Slirigt och halt! 3 minus mitt på dan :S

[Asta]
2010-10-22 20:46
#36

Det är ju några polska meteorologer som lovar den värsta vintern på 1000 år. De svenska och finska håller inte med. Så vi får väl se vem som har rätt. Själv vill jag INTE ha en vinter som förra året. Den var alldeles för lång.

Anders 50
2010-10-22 21:25
#37

Jag håller med polackerna! Det blir värre!  Alla tecken stämmer!

Följ med tranorna söderut Asta!!  Flört

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Asta]
2010-10-22 21:29
#38

#37 - hade jag kunnat Anders hade jag gjort det. Eller gått i ide

Rita-S
2010-10-24 14:11
#39

alla tecken jag får från fåglar, naturen och djuren tillsäger att på ett minsta minimum får vi en lika vinter som förra :) Sen får vi se om Moder Natur inte luras ändå!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Asta]
2010-10-24 14:19
#40

Vad är för tecken ni har då? Jag brukar kolla rönnbären och det har här inte varit så många. Men några fler tecken har jag aldrig lärt mig.

Rita-S
2010-10-24 14:25
#41

#39 fåglarna hamstrar frön många veckor innan dom har börjat övriga år, bär och frukt träd/busker här höll nästan på att bryta i hop av vikten från allt av bär och frukt medans lyng som lingon och blåbär hade nästan inget allt, lövträden drog klorofyll tilbaks snabbare än andra år, hästarna sätter massiv vinterpäls, även min pälslösa jycke jobbar som katten med att sätta vinterpäls som bäst hon klarar. Fåglarna har ätit bär dom normalt brukar strunta i, är desperata efter att hitta mat, vi har redan sett varg och rev gå nära gårdarna för att leta i soperna och dom har normalt hållit sig borta tills iaf snön kommer, och rådjuren och älgarna gnagar som tokar överallt här på träd så även jägarna tycker det är drygt tidligt!

Allt detta säger mig att djuren vet något innstinktivt som jag inte vet :) därav planerar även jag ut från det djuren gör. Jag tänker köpa storpack med frön till fåglarna, och funderar att köpa rundbal med ensilage till rådjuren!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[Asta]
2010-10-24 14:32
#42

#41 - intressant. Jag har alltid lärt mig bara om rönnbären. Att om det är mycket rönnbär så blir det en hård vinter. Och vi hade inte mycket rönnbär här. Häromkring var det också mycket blåbär och lingon och inte drog träden tillbaka klorofyllen tidigare än annars. Då får jag hoppas att det inte blir en sådan vinter här där jag bor. Jag vet inte om jag psykiskt klarar av en likadan vinter till direkt efter den förra.

Rita-S
2010-10-24 14:41
#43

Dom brukade säga som så norrut i norge, om rönn sätter mycket bär blir det hård vinter, men det säger dom inte söderut i norge, där heter det att lite bär blir hård vinter då rönna inte vill slösa energi i "onödan", så det med bär ensam tror jag är lite olika runt om :) Men nu tycker jag moder natur visar mig så många tecken så det känns lite som att ingen rök utan eld. Om det blir hårdaste kallaste vinter på 1000 år det kvarstår ju att se, men tydlig är det något är på G iaf.

Min morfar brukar alltid säga att Moder Natur ser till sina egna, och hon förser djuren med det dom behöver för att klara av kommande vinter, och som jag har sett så långt brukar det stämma rätt bra.

Själv föredrar jag en vinter som den vi hadde även om jag skulle uppskatta 10 grader varmare kanske Tungan ute dom vintrar vi har brukat haft har pendlat mellan 5 plussgrader och 10 minusgrader, allra helst direkt efter det har snöat, så att det smälter och fryser på och blir blå is överallt. Min fibro pendlar upp och ner mellan outbärliga smärter till "bara" inni helskotta ont, och jag får även mer ont av att gå så stelt på isen i rädsla för att halka..
Förra vintern var lång och kall, även jag var less på snö och vinter när våren äntligen kom, men min fibro vande sig innom en vecka till kylan så att jag var stel men jag hadde inte så mycket värk i slutändan, och sen fick jag njuta en vinter till en förändring!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Asta]
2010-10-24 14:43
#44

#41 -  nu blev förresten nyfiken. Hade du samma tecken förra året? För i år har vi visserligen haft mycket äpplen men förra året fick knappt någon frukt alls i trädgården. Och det var en lång varm höst och sedan bara drabbades vi av vad som kändes av en evig vinter i mitten av december.

Rita-S
2010-10-24 14:54
#45

Förra året var det mycket äplen, päron och bär på busker, men inte lika mycket blåbär och lingon som det brukade vara. Men det var inte lika lite som i år, ej heller lika mycket äpplen och sådan som det är i år heller.

Och rönna satte lagom med bär förra året, i år sätter den mer. Dom vintrar som det har varit mäst av sen jag flyttade till hälsingland har rönna inte satt så mycket bär, så dom två senaste höstarna har den satt mer än jag sett sen 2003 när jag flytte hit. Och tidligare höstar har det varit mycket blåbär och lingon, och inte så himla mycket svamp. Förra hösten och denna säger alla svamp-plockarna ätt det är rikt med svamp.

Både förra och denna hösten har hos oss varit torrare än normalt, även lite varmare. Sen har det varit enbart kort tid med "klet"period där hästhagarna är leriga som inni katten, förra året var det et par veckor med kletiga hovar och ben man fick spola och svansar att tvätta, sen frös det på. I år var det knappt en vecka med bara lite klet strax över hoven så man behövde inte tvätta varken svansar eller ben alls! Tidligare höstar har man haft hästar med halva ler-svansar och lera och smuts upp till knäna, i veckor i rad, så man får spola varända dag för att ens hitta någon hov.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

WinterPrince
2010-10-24 15:23
#46

Jag önskar det kunde bli snö, för det underlättar så mycket för mig som ser dåligt i mörkret. Ett snölandskap med skottade cykelvägar är jättelätt att följa då vägarnas svarta asfalt syns i allt det vita, även i skymningen.

[Asta]
2010-10-24 15:28
#47

Vi verkar ha helt olika väder. Ska man gå på tecknen som du beskriver så skulle förra vintern inte ha blivit så hård. Vi hade ovanligt lite frukt och det var likadant med andra runt omkring. Rönnbären minns jag inte, men i år är det inte speciellt många. Vi hade en varm höst förra hösten och det var grönt länge, jag hade mina pelargoner och fuchsia ute rekordlänge. I år är det en onormalt kall höst här (enligt meteorologerna alltså). Det var väldigt mycket blåbär här förra året, mindre i år men fortfarande mycket. Svamp har vi alltid mycket häromkring så det är svårt att jämföra med. Hos oss var det helt olika förra hösten och denna och förra blev det vargavinter. Jag förstår nog inte riktigt de där tecknen.

Men de stämmer säkert, jag bara tycker det är konstigt att det var så himla olika förra och denna hösten och ändå ska båda höstarna visa på en vargavinter.

Anders 50
2010-10-24 20:48
#48

Jag har lärt mig helt andra tecken av de gamla gubbarna här i trakten, och det har stämt bra om det blir en sträng vinter eller mild.

Det handlar om hur djuren på en bondgård betar (äter) på hösten, växtligheten i oktober, hur vattenstånden är i olika vattenkällor, förekomsten och placeringen av talg på slaktdjuren, även på älg och rådjur, Askens lövfällning, dagar med nordanvind i oktober, m.m.

Rönnbär, frukt m.m har aldrig stämt här!

Och som en gammal man sa till mig en gång…"Har du förmågan att se och tyda tecknen, så känner du det även på dig!"

Och kommande vinter blir inte lindrigare än förra, alla tecken stämmer!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
[Asta]
2010-10-24 20:50
#49

#48 - nu snackar vi avancerade saker! Där har jag noll koll.

Men jag hoppas ändå att du har fel Glad - hoppet är det sista som dör påstås det.

[Asta]
2010-10-24 20:51
#50

#48 - nu snackar vi avancerade saker! Där har jag noll koll.

Men jag hoppas ändå att du har fel Glad - hoppet är det sista som dör påstås det.

[Asta]
2010-10-24 20:51
#51

#48 - nu snackar vi avancerade saker! Där har jag noll koll.

Men jag hoppas ändå att du har fel Glad - hoppet är det sista som dör påstås det.

Anders 50
2010-10-24 20:55
#52

#51 Hahaha…det hjälper inte att du upprepar dig….det blir sträng vinter ändå!  Skrattande Flört

( men jag hoppas lite som du i alla fall)

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Asta]
2010-10-24 21:15
#53

#52 - man vet aldrig, om jag säger det tillräckligt många gånger så kanske det blir sant!

Anders 50
2010-10-24 21:29
#54

#53   Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Rita-S
2010-10-26 22:17
#55

tja, men jag tror nog en del vädertäcken varierar med vart i landet man är :) Jag hörde ju exempelvis olika norrut och söderut i Norge om samma tecken, rönnbäret :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Anders 50
2010-10-26 22:26
#56

Rönnbärs-spådomen stämmer lika illa som spådomen om vädret på Anders-dagen.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

XeZafir
2010-10-28 19:36
#57

Häftigt att läsa hur naturens tecken faktiskt talar om så mycket…om vi bara orkar titta efter!

Min tik fäller hur mycket som helst, hon fällde enrmt i fjol, men i år är det helt otroligt!

Resten av naturen har jag faktiskt inte studerat så noga (skäms) men i helgen skall jag ut och öppna mina ögon på naturen!

Även inhandla mat till de små fåglarna!

Anders 50
2010-10-28 22:18
#58

#57  Se där…. ännu ett bra tecken!  Gammalt dåligt hår ska bort, ny bättre "isolering" behövs inför vargavintern!  Flört

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Rita-S
2010-10-28 23:53
#59

#58 det kallas att sätta vinterpäls ;) Min häst spår att vintern kommer varje år med att kasta sommarpälsen och sätta tjockare vinterpäls! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Anders 50
2010-10-29 00:17
#60

#59 Exakt! Djuren sätter inte extra tjock päls om den inte behövs! Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Rita-S
2010-10-29 00:40
#61

Apropos tecken på saker och grejer.. min manns morfar brukade spå sen vår!

"om mjøsisen ligger till sankthans blir det en sen vår" brukade han säga skämtfullt!

På svenska blir det då "om isen på mjøsa ligger tills midtsommar, blir våren sen!" typ :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Anders 50
2010-11-01 20:59
#62

Apropå spådomar om vintern, jag har en väderalmanacka och där stod det för denna dagen följande:

"Skiner ej solen så lång stund denna dag, att man gott hinner sela en häst, blir det en ofantlig snövinter."

Och visst stämde det här…man hade inte ens hunnit med att tänka på att sela…så lite sol var det här idag!

Så se till att ni har ordentliga snöskyfflar att skotta med!  Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
[Asta]
2010-11-01 21:07
#63

#62 - menar du idag? För då har jag kanske tur? Här har det varit ganska soligt.Glad

Anders 50
2010-11-01 21:11
#64

#63 Japp, idag! Men det kan ju slå fel….Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

WinterPrince
2010-11-01 21:34
#65

#62 Det låter som något ur bondepraktikarn. Men vad jag har hört så är det på Nyårsdagen man ska hinna sela sin häst i solsken så blir det ett gott år.

[Theriss]
2010-11-02 13:18
#66

Jag hoppas det blir snö på julafton, sen får det gärna töa bort fort igen =P Jag är inte så förtjust i snö…

XeZafir
2010-11-02 14:25
#67

#62 Hoppas du har rätt! Här var det inte mycket till sol, heller. Ingen alls…så om det slår in blir det en dj-la vinter! Skrattande Fast dåliga är att jag inte gillar priserna på vinterdäck…

Upp till toppen
Annons: