Annons:
Etiketterpresenterklapparöverraskningar
Läst 8310 ggr
lisette
10/10/10, 5:30 PM

julklappskalender

sonen är nu tre och jag tycker att det är lagom att börja med en julklappskalender nu.

jag skulle behöva ha lite tips på vad man kan köpa..

han älskar fiskar, djur osv men han har väldigt mycket sådana saker redan.

Annons:
Rita-S
10/10/10, 5:43 PM
#1

Steg ett är ju att fundera om han skal få prylar eller om han skall få godis.. eller båda delar.

Du kan ju göra en kalender i form av en tygfisk i lappteknik (tyg med julfäger kanske), och 24 mässingringar man fäster små paket i.

Sen i varje paket är det en liten pryl, eller en liten godis till dom dagar som hamnar på godis-dagar. Exempelvis en liten liten bil, ett minpaket lego-grejs,  eller ett kinderägg, eller om du kan hitta ett pussel i 24 bitar av fiskar, djur eller annat kan du slå inn varje bit, en efter en, så kan ni tilsammans pyssla i hop det under december? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

lisette
10/10/10, 5:51 PM
#2

jag hade tänkt att ta små påsar och skriva datum på dem. jag är inte så avancerad som att sy förstår du.. ;)

godis hade jag tänkt på lördagarna.

jag hittade en sak på nätet som var ett pussel i djurformat. men han har massa pussel redan och är inte så intresserad av det heller faktiskt. =( så just det känns lite bortkastat.

men lego funkar ju faktiskt några dagar!

tack rita :D

Rita-S
10/10/10, 6:02 PM
#3

Lego finns ju massor av småpaket som inte kostar sådär farligt mycket :) Sen finns ju andra saker, om du åker på Willys, ôverskottsbolaget, dollarstore, rusta och annat kan du nog hitta massor. Filmer för barn brukar ju kosta typ inget alls exempelvis, hittar lätt 3 för 79 eller mindre överallt, så någon dag kan det vara en film med  (då ett litet kort med bild av filmen så inte paketen blir så himla stora kanske). Kanske biobiljetter kan vara något för en söndag eller dyl om det går en särlig passande film? Eller bild av MC Donald om ni tänker åka dit ?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
10/10/10, 6:04 PM
#4

Kika här :)

http://duplo.lego.com/sv-se/products/default.aspx#5635

Hitta något sådan exempelvis, så kan du dela upp paketet i fler olika småklappar till just kalendern :) Så kan han få lite varje dag!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
10/10/10, 6:08 PM
#5

Det zoopaketet är riktig stort (och därmed dyrt) förståss, men det finns mindre paket, detta anslår Lego själv att det kostar 129 kr :
http://shop.lego.com/Product/?p=4962

I detta paketet inngår en skötare, lite "hage" duplo och 4 djur. Du kan altså säkerligen få till 5-6 paket ut av den exempelvis.

Sen kan man ju hitta rimligare andra stans än direkt från Lego ^^

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

lisette
10/10/10, 6:34 PM
#6

smart tänkt med duplon! ska till ullared senare så får jag leta lite!

Annons:
Rita-S
10/10/10, 6:49 PM
#7

Japp :D
Sen behöver du ju inte SY en fisk heller, utan du kan skära ut en i trä, måla vit, och sen använda svampar på att svampa den i roliga färger, sen ritar du inn ögon (eller limmar på sådan vit med "plastkupa" och en svart mockemej som rullar runt när man rör på den), en munn, fiskfjäll-mönster och sådan, sen fäster du små krokar på bara :)

Lycka till!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

lisette
10/10/10, 6:53 PM
#8

du får det att låta så enkelt!

Rita-S
10/10/10, 7:12 PM
#9

just att svampa och måla vit i grunden är ju det lätta :D Lite mer pill är det att rita fiskfjällen, men det behöver ju inte vara ingeniörkonst heller.  Rita exempelvis som detta här bara :)

eller gör det ännu änklare!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mauo
11/9/10, 11:44 AM
#10

Åh! Tack för iden!

Ska genast göra en pussel-kalender till mina småsyskon ^^

Rita-S
11/9/10, 11:52 AM
#11

Låt oss få se bilder! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

lisette
11/9/10, 3:38 PM
#12

jag kan ju berätta att jag köpt alla paketer, men jag tänkte fuska och köpa en kalender från tradera. ;)

Rita-S
11/9/10, 4:45 PM
#13

#12 det är inte alls fusk ;)

Vilka paket blev det?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
lisette
11/9/10, 5:14 PM
#14

oj.. lera, ett helt paket med doktor grejor som jag tänkte dela på. legogubbar. sedan på lördagarna blir det godis. det var nog lite till, men kommer inte riktigt ihåg vad. ;)

Gunlog
11/9/10, 9:58 PM
#15

Det finns faktiskt Dietorelle-godis som är sockerfritt. Vår son har lite problem med socker. Han får sockerkick och blir helstirrig av det. I läsk som det står "Sockerfri" på kan han få en kick av i alla fall. Läser man då på etiketten så står det att det innehåller socker ändå.

Jag köpte 2 olika smaker Dietorelle och varvade smaken varannan dag. På lördagarna fick han 2 karameller, en av varje smak. Han fick aldrig någon sockerkick av dessa och tyckte det var så lyxigt att ha en godiskalender… Han förstod när vi förklarade att det var slut på julafton. Då fick han 5 karameller, kommer inte riktigt ihåg hur många som var kvar… Han uppskattade det jättemycket…

Köp en påse med Dietorelle till honom nu och se om han gillar det. Gör han det, så kommer det att bli lyxigt för honom.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Rita-S
11/9/10, 10:17 PM
#16

#15 jag har smakat dietorelle :) Dom är riktig goda, men jag kan inte äta dom ändå tyvärr :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Emo
11/13/10, 7:54 PM
#17

Du och han kan göra ett akvarium, en fisk (ett föremål) om dagen.

Antingen gör ni det som en tavla att hänga på väggen eller i ett gammalt akvarium eller stor genomskinlig burk.

Inspiration: Beskrivning

mönster till små fiskar

mönster till några större fiskar

Lycka till!

Det skulle kunna bli en rolig gemensam upplevelse för er båda.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Mauo
11/13/10, 8:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Har beställt mitt pyssel och gjort första lådan^^

Mauo
11/13/10, 8:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

här är den öppen^^

lisette
11/13/10, 8:40 PM
#20

gud vad söt!

Annons:
Rita-S
11/15/10, 10:14 AM
#21

Ett annat exempel på snabb änkel och ändå dekorativ kalender kan ni se på bild här på sparköp i Norge

Ni behöver snöre, presentband,  24 klädklyper i trä, 2 stora krokar eller stooora klädkluper i trä, 24 små presenpåser, siffror i klistermärke, änglar, tomtar och annat juligt  i klistermärke och kartong. Presentpåser kanske du kan få fjäskat till dig från olika affärer, eller du får köpt dom från Dollarstore, bokaffär  eller andra affärer som har mycket sådan.

Limma änglar, tomtar och annat juligt på kartong och klipp ut så du har 24 små motiv, och 2 stora till dom stora krokarna eller klädklyperna. Limma dom sen på med vanlig limm, eller fäst dom med tunn ståltråd eller sytråd.

Om du vill kan du sen skruva i små små öglor på klädklyperna så du trär dom på snöret, då trillar dom inte av!

Ta sen en bit presentband, fördel om du välger lite härdigt presentband i tyg för då kan det användas flera år i rad, fäst den med häftmaskin på ena sidan av öppningen på presentpåsen. Med hålslagare gör du sen ett  hål på den andra sidan, så du kan trä ena boten avsnöret genom och sen kan du knyta igjen så man inte kan fuska med att kika.

Limma sen på julklistermärken och siffror 1-24 på påserna, spänn upp snöret mellan krokar och ha klädklyperna på!

Klart!

Och nu behövs bara innehåller :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Anfa
11/20/10, 11:45 AM
#22

Du kan ju ta någn "upplevelse", de kanske lät lite drygt, men att typ fara på badhuset eller leos lekland om ni har det :)

Upp till toppen
Annons: