Annons:
Etikettdieter
Läst 3573 ggr
Rita-S
2010-11-08 22:13

Lätta lussebullar!

75 gram flytande margarin
0,5 l lättmjölk
50 gram jäst
250 gram Kesella mager kvarg
1 gram saffran
2 dl socker(kan ersättas med sötningsmedel, men då rekomenderas en ts socker till jästen)
0,5 tsk salt
1 dl pofiber, (kan uteslutas)
1,7 l vetemjöl
1 st ägg
russin

Smula jästen i en degbunke, varm mjölk och margarin till 37-39 grader. Ha det over jästen och rör tills det löser upp sig.

Ha Kesella, socker/sött, saffran och pofiber i, sedan mjöl tills den släpper (inte är kladdig) och är smidig. Mjölet kan ersättas av annan sort mjöl om man vill.

Låt jäsa 40 minuter, baka ut bullerna (ungefär 30 stk), garnera med russin, pensla med vatten eller lättmjölk, låt jäsa 30 minuter innan man gräddar i ugnen på 225 grader i ungefär 8 minuter.

Näringinnehåll per bulle:

Kalorier: 170
Protein: 4,7 g
Fett: 2,6 g
Kolhydrater: 31,5 g
Fibrer: 1,2 g
C-vitamin: 0 mg

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[Malin]
2010-11-08 23:07
#1

Kanon :D Fast fortfarande för mycket kalorier för min del :/

Rita-S
2010-11-09 07:54
#2

Jo, men det är ju långt bättre ut i fall ni faller för frästelsen :D Mjölken kan nog ersättas med vatten, och vetemjöl med spelt dessutom!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gunlog
2010-11-09 21:51
#3

Det verkar vara ett bra recept, eftersom lussebullar har en tendens till att bli torra…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[TheoA]
2010-11-10 17:22
#4

Våra blir jätte saftiga! ska ta fram recept!

[stblues35]
2011-11-01 10:26
#5

Byter nog ut det flytande margaringet mot riktigt smör istället och mjälken mot riktig mjölk och kesellan mot..tjae det vette tusan..sockret får man nog använda iaf..skulle aldrig använda sötningsmedel eftersom det är värre än socker!:)

Rita-S
2011-11-01 10:33
#6

Men då är det riktiga lussebullar och inte lätta längre :) Detta receptet är för dom som bara använder lätta grejer och undviker socker, inte för dom som vill ha riktiga saker.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[stblues35]
2011-11-01 10:48
#7

Jao iofs:) Hmm fast jag undrar hur mycket av vetemjölet man kan skippa? Detta måste jag undersöka så det blir mer lchf:)

Rita-S
2011-11-01 12:44
#8

mer lchf kan man ju använda mer pofiber, malna mandler och malen kokos i stället för vetemjöl :) sen skulle jag väl själv tycka om att använda honung i stället för socker och sötningsmedel även om det inte är lchf. Man kan använda litegrann för jästen bara :) Grädde i stället för mjölk, dubbla ägget, och har man pengar kan man köpa lchf-mjölet! Kesella kan man ju fortfarande använda fast man inte behöver använda den magra varianten .) jag har även sett recept med creme fraiche i stället för kesella.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: