Annons:
Etikettjulmaten
Läst 13032 ggr
Annira
11/16/10, 9:53 PM

Förberedelser inför Julbordet

Jag brukar alltid ha det väldigt stressigt med julbordet på julafton och skulle nu hemskt gärna vilja höra från er hur ni lägger upp allt och vad ni prioriterar på julbordet?

Jag tycker det är problematiskt med varmrätterna, jag skulle egentligen behöva flera ugnar till jul för att kunna göra allt jag vill till julbordet!.. Hur gör ni, förbereder ni allt så att det är färdigt dagen innan i stort sett? Jag förbereder nog allt utom rödbetssalladen, potatisen+ köttbillar & prinskorv. Men det stressiga blir väl med varmrätterna som ska värmas på- Janssons och något till brukar jag ha men det tar ju tid innan det blir varmt, och när det ena är varmt så har ju den andra rätten svalnat..:P Hur bär ni er åt? =)

Annons:
Rita-S
11/16/10, 9:56 PM
#1

Vi har i principet bara en varmrätt på vårat bord, revbenspjället. All korv som hör med griljerast i samma långpannan som den! :)

I övrigt är det kallt eller kokat.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annira
11/16/10, 10:20 PM
#2

Kom på en annan sak med som brukar göra det lite klurigare för oss och det är ju att vi både brukar ha vegetariska och vanliga köttbullar och korv och dessutom både veg. och vanlig doppat!.. Blir så mycket grejer på spisen. Men det lät praktiskt med att förbereda i samma långpanna t.ex!.. Får se om vi kan kombinera något på liknande vis och allmänt planera lite mer, så kanske det går bättre ihop sig!..^^

Rita-S
11/16/10, 10:56 PM
#3

ja, du kan försteka en hel del dagarna innan och sen lägga i långpanna i ugnen för uppvärmning, det borde ju lätt gå :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gunlog
11/16/10, 11:54 PM
#4

Vi har fisk och ägg till "frukost" vid 11-tiden. (Även vars en snaps)

Sedan tar vi julbordet efter Kalle Anka. På så sätt har vi klarat av måsten som sill, Janssons mm.

Jag steker köttbullarna först, lägger dem i en djup tallrik och en flat tallrik över. På så sätt håller de värmen galant. Jag steker prinskorvarna och lägger dem likadant. Sedan steker jag brunkålen, rödkålen lägger jag i kokkärl. Resten är faktiskt kallskuret. Vi har inte revben och kokt potatis som många andra har.

Om du steker upp maten, så lägg det var för sig i en djup tallrik och lägg en flat tallrik över som ett lock, så håller sig maten varm. Om det är en längre tid maten ska stå så, ställ dem tätt bredvid varandra och lägg ett stort badlakan över också, så hjälper även det till att hålla värmen. När det är dags att servera tar du all maten och häller över på sina serveringsfat. Visst, det blir mer disk, men vad gör väl det? Det är bara jul en gång om året. Man kan ha diskvatten färdigt i hon, så diskar man av direkt. Gjort på 2 minuter…

Om du har kokt potatis på ditt julbord, lägg en diskhandduk över kastrullen och sedan kastrull-locket ovanpå när potatisarna kokat färdigt, tagits av från spisen och vattnet slagits av. På så sätt håller de värmen, men blir inte "sumpiga" av fuktigheten. De är precis som nykokta trots att de kanske stått i 20 minuter. Gammalt husmorstips!

Värm vatten i micron. När det är varmt i micron, tar du ut vattnet och sätter in mat som ska hålla värmen. Det håller i ca 10 minuter.

Lycka till!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Rita-S
11/17/10, 7:48 AM
#5

sen kan man göra varmvattenbad, eller som en bekant till mig gjorde: Han köpte ett gammal galler och ställde på några fyrkantiga ljusstaker , sen klädde han en långpanna på ut och innsidan med tennfolie. Maten uppi, i djupa fat, och massor med värmeljus under!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annira
11/17/10, 5:08 PM
#6

Oj, vad mycket bra tips jag får! Tack snälla för att ni delar med er, är mycket värt!..

Lät väldigt praktiskt och smart det din bekanta gjorde också!.. Tror att jag kommer pröva bl.a. det till jul!… :)

Annons:
Rita-S
11/17/10, 6:07 PM
#7

#6 det är ingen dum ide alls :) Han lade då tennfolie över och sen ett badlakan som han värmat i torkskåp över, sen lyfte han bara åt sidan och fyllde på med mat sen :)

Uppvärma i ugnen kan man ju göra med både två och tre långpanner om man täcker med folie på den översta dessutom :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Thea
11/17/10, 8:36 PM
#8

Vi gör köttbullar klart redan runt 1a, 2a advent och stoppar i frysen. De vegetariska är ju färdiga redan från butik. ;-) Kålrotslådan görs även den klar innan jul och fryses. Ibland har vi haft några mindre pajer också för den vegetariska delen av julmaten. Bruna bönor kokas dagen innan (eller så görs det tidigare och fryses) och ställs i kyl i aluminiumform.

På julafton steks prinskorven i stekpanna och köttbullarna värms bredvid i samma panna. De vegetariska steks varma i en egen stekpanna. I ugnen trängs kålrotslådan (som är i en aluminiumform), pajer, bruna bönor mm.

Vi använder de där halvstora aluminiumformarna till mycket för då går flera rätter in i ugnen samtidigt för värmning. Vi har varmluftsugn så vi använder flera "plan" till värmning.

Potatisen och prinskorven är det enda som "lagas" a´la minute på julafton. Allt annat är gjort innan och antingen fryst eller bara ställt i kylskåp.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Annira
11/17/10, 10:29 PM
#9

#8 Tack för att du delar med dig! Är jättekul att höra hur andra gör. Hoppas att fler vill dela med sig också, blir ju sugen på att börja baka/laga och frysa in redan nu! Är det någon som gör det föresten? Och vad kan man börja med i så fall?

WinterPrince
11/18/10, 1:13 PM
#10

Min mamma gör alltid Janson och andra gratänger dagen innan/tidigare samma dag. Sedan värmer hon dom bara i varmluft i ugnen (tar inte så lång tid). Ofta räcker en form för gästerna att ta varsin gång, under tiden de äter upp första omgången mat står nästa form i ugnen och värms upp.

Annira
11/21/10, 5:22 PM
#11

Har funderat på det där med varmluftsugn, vi har nämligen en gammal kombinerad vanlig/varmluft, men som vi i stort sett aldrig använder varmluften på. Vilka är fördelarna med varmluft egentligen..?

Rita-S
11/21/10, 5:49 PM
#12

varmluft behöver inte förvarmas, du kan sätta inn bakst eller stek och skruva på, innom 3 minuter är det varmt :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annira
11/22/10, 6:59 PM
#13

Jaså?:o Låter ju fantastiskt!..^^ Men varför finns då den vanliga ugnen överhuvudtaget ?;p

Annons:
krimskrams
11/22/10, 7:11 PM
#14

Jag förbereder allt jag bara kan i förväg.

dessutom lagar jag givetvis inte allt själv, utan blandar gärna med trevliga halvfabrikat också!

Det ända som jag egentligen förbereder samma dag är att jag kokat potatisen, och sätter fram allt det andra redan förberedda!

Annira
11/22/10, 7:28 PM
#15

Låter klokt tycker jag!.. Vad brukar du ha på julbordet då? Och vad gör du själv och vad köper du..? :)

Rita-S
11/22/10, 8:18 PM
#16

Jag tror det är för att varmluften kanske kan torra ut litet? Ren gissning från min sida, min mamma har varmluftsugn och jag har utan varmluft, och jag känner då ingen större skillnad. Undrar dock om varmluftsugnen drar mer el än vanlig ugn gör kanske!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annira
11/22/10, 8:22 PM
#17

Ok, låter ju rimligt!.. Jag får väl forska lite mer runt detta.=)

krimskrams
11/23/10, 1:07 AM
#18

# 15:

Gravad lax brukar jag göra själv. Gravar den med löksmak! Sen gör jag alltid min egen rödbetssallad. Kokta ägghalvor med majonnäs och kaviar ska också finnas på julbordet! hembakt rågbröd gör min pappa åt mig. Sedan köper jag färdigrökt kalkon och skinka samt kokar potatis! Till potatisen brukar vi göra egen vitsås med mycket vitpeppar i. Jag brukar också göra en grönsallad och en laxrulle av färsk lax och kryddor. Köpta prinskorvar hör också hemma på julbordet. Min sambo gör jättegoda köttbullar, så det får han bidra med. Ingen lutfisk och inga lådor finns på mitt julbord. Dock köpt senapssill och andra sillar brukar slinka ner på bordet. Till detta dricker man köpt julmust, öl eller något annat som var och en föredrar.

Så ser mitt julbord ut!

När man satsar en del på halvfabrikat så får man mera tid över till att umgås med varandra tycker jag!

Sara
11/23/10, 1:56 PM
#19

Jag steker köttbullar och prinskorv, kokar ägg och brysselkål, värmer rödkål på spisen. Sätter köttbullar och prinskorven i ugnen på värme och äggen kan gärna vara ljumna eller kalla. Janssons står i ugnen.

Sara

Upp till toppen
Annons: