Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 3339 ggr
[Linda-E]
12/7/10, 1:56 PM

Rött i jul

Igår satt vi på jobbet och diskuterade varför vi har röda gardiner och mycket andra saker i rött när det är jul. Är det någon här inne som vet varför??

Annons:
snuz
12/8/10, 11:08 PM
#1

Har hört någonstans ifrån att den röda färgen faktiskt kommer från cocacola, där deras tomte var röd som loggan, innan var tex vår tomten grå.

TerriZue
12/9/10, 7:43 AM
#2

#1 Det stämmer!

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[Linda-E]
12/9/10, 9:07 AM
#3

Tack Snuz, då ska jag tala om det så att dom får reda på det.

mariatingsund
12/9/10, 10:17 AM
#4

Tomten kanske var grå innan, men tror ändå inte att det ska vara cocacolatomtens förtjänst. Fast jag har inget konkret svar på frågan, man kanske ska ringa 118 118.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Rita-S
12/9/10, 11:18 AM
#5

Citat från WIkipedia:

"Under 1800-talet blir pepparkakor och glögg en del av den svenska jultraditionen och färgen röd bli viktig. Kring slutet av 1800-talet började Jenny Nyström ge ut kort med en ny typ av tomtar och svenskarna börjar skicka julkort."

Färgen röd kom altså tidligare än cocacola sin röda tomte, men efter cocacola började med sin röda tomte skjöt rött i vädret i popularitet som "julig färg".

En länk till Jenny Nyströms julkort visar tomter med röda mössor och även mycket rött i övriga kläder. Jenny Nyström var aktiv på 1800-talet och Coca Cola kom med sin reklam-kampanj med tomten förstens i 1922. Och det var förstens i 1930-talet att man såg en tomte klädt i helrött! Fram tills dess kunne tomtem ha röda byxer och vit skjorta exempelvis. Ref Coca Cola's egen hemsida och deras bilder från historien om Coca Colas tomte.

Coca Cola har mycket av äran för att den rödklädda jultomten är skapat och populär nu i dag, men dom är inte ensam ansvariga för att färgen röd smög sig in i juliga traditioner, dom kastade sig bara på vågen och tog det ett steg vidare! :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gunlog
12/9/10, 10:18 PM
#6

Jag gick också in och läste där, Rita.

Där stod även att den röda färgen symboliserar så många olika saker.

Några exempel som jag förknippar med julen då är ju kärlek och värme. Men, sedan finns ju även att rött förknippas med "stopp/stanna". Det uppfattar jag också som lite juligt: att man ska stanna upp och ta det lugnt, umgås med nära och kära.

Där fanns väldigt mycket information om julen, så det är ett tips till er som är intresserade av att läsa mer: gå in på denna länken: wikipedia.se Där hittar ni massor, bl.a. var adventsljusstaken kommer från osv. (Den har ersatt 7 ljus i granen)

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
Rita-S
12/10/10, 9:08 AM
#7

#6 presis :)

Från katolismens tid är julfärgen lila för väntan :) Och lila består ju som känt av rött och blått!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: